måndag, maj 03, 2010

Svenska värderingar

United Minds har i en studie låtit 1500 svenskar ta ställning till ett antal olika påståenden som i grunden står i motsättning till varandra och där intervjupersonerna ”tvingats” välja det påstående som de i första hand håller med om. Resultatet av deras studie signerad Carl Melin damp ner i min mailbox. Du kan läsa den här.

Ett intressant resultat är att svenskar har ett stort jämlikhetspatos när det gäller ”jämlikhet i förutsättningar” då de anser att välfärden och skolan ska vara lika för alla. Däremot instämmer en stor majoritet i att de som satsar och arbetar hårt ska ha det bättre än de som inte gör det. Det finns alltså inte en majoritet för ”jämlikhet i utfall”. Det ser jag som ett stöd för "arbetslinjen".

Ett annat intressant resultat är när de sammanställer svaren utifrån 1) en höger-vänster dimension och 2) en öppenhetsdimension. Resultatet blir enligt nedan.

Bilden bekräftar ganska väl hur jag själv brukar beskriva svenska partiers politiska positioner och deras väljare, men det känns alltid bra att få det bekräftat i en empirisk studie.

12 kommentarer:

R.O sa...

Är det bara jag som har problem att läsa PDF-filen? Jag ser bara en massa oskarpa svartvita boxar(och bilden i inlägget)

Daniel M sa...

Det är möjligt att FP:s väljare ligger där på skalan, men politiken som bedrivs är definitivt INTE där. Inte något svenskt borgerligt parti befinner sig i den frihetliga kvadranten, åtminstone inte i ett internationellt perspektiv.

Skråväsende inom skolan, Johan Persson, drogtester av barn, FRA-medlöperi, Johan Persson, knarkfundamentalism, Johan Persson, sexköpslagen, Johan Persson, und so weiter.

Mr Profit sa...

Heh, det första jag tänkte var att "PP borde ju ligga högt" och det andra var "Vad fan ligger FP där för?". Som Daniel M ovan upplever jag nog också lite kognitiv dissonans mellan hur FP:s väljares åsikter och det faktum att det är FP som de röstar på.

Jan-Olof Flink sa...

Precis, PP borde legat i överkant på mittlinjen, men å andra sidan är inte det här den första undersökning som "råkar" glömma PP men redovisar SD. Lär inte vara den sista i den här valrörelsen heller.

Fin liten bild, men egentligen bortkastade pengar att låta ett institut ta fram den. Det har publicerats artiklar med motsvarande bilder/undersökningar och innehåll på bland annat newsmill redan förra året, och Hax länkade till och med testet.

Mvh

/J-O

Mark Klamberg sa...

I frågor som rör migration och HBT har folkpartiet som parti absolut "öppna" värderingar.

Vid en eventuell rödgrön valseger är min prognos att ingen i (s), ganska få i (mp) och (v) kommer bråka i närheten av vad som skedde i (fp) och (c).

Peters sa...

Intressant att oppositionen totalt sett är mer öppna [om vi inte viktar resultatet med partistorlek]. Synd att FPs öppenhet är helt bortsopad i den nuvarande regeringen. Jobba hårdare för er hjärtefråga!

Anonym sa...

Jag får också en knasig pdf?

Mark Klamberg sa...

R.O. och Rikard,
Jag kontrollerade igen och pdf:n fungerade för mig. Ni kanske har en äldre version av adobe acrobat?

Anonym sa...

Nu kan man läsa dokumentet här

http://bit.ly/9d6Uk4

Anonym sa...

Att det här med datorer ska va så jävla krångligt. Här!

Men jag fick vänta en stund på att varje sida skulle renderas. Kan va min slöa (men snälla) dator som inte riktigt klarar den senaste tekniken:)

Anonym sa...

M lika öppna värderingar som S? C lika slutet som M? Nja, jag förstår att detta beskriver väljare snarare än politik, men tolkningen måste ha blivit lite sned längs vägen.

Rebecca sa...

Bloggelito gjorde en liknande karta och placerade FP som ett mycket auktoritärt parti. Jag tycker att han har rätt:

http://blogg.tianmi.info/2010/05/13/vada-alla-ar-val-lite-vanster-sa-dar/