onsdag, maj 19, 2010

Sociala medier med Martina Lind och undertecknad

Imorgon torsdag (20 maj) arrangerar fp-Stockholm samtal mellan Martina Lind och undertecknad om sociala medier. Martina Lind driver utvecklingsbolaget Thinkubator AB som bl.a. utvecklar tjänsten Politometern.

Tid och plats: kl. 18.30, Bygdegården Anna Whitlock, Eriksbergsgatan 8b, vån 2, rum 227. Anmäl dig här.

Vi kommer bl.a. diskutera sociala mediers roll i valrörelsen. Min tes är att kanaler som Facebook och Twitter i tid har vunnit i styrka jämfört med bloggar och så kommer det att fortsätta. På så sätt håller jag med Sanna Rayman vad skriver även om jag inte skulle tala om en "knuffdöd". Knuff.se (liksom Martina Linds Politometern) är sajt som ger en "knuff" i rätt riktning mot vad svenska bloggare tycker är aktuellt.

Jag tror inte att de politiska bloggarna når särskilt många, men de kan fortsatt 1) upprätta en direktkontakt mellan skribenten och läsarna, 2) ha en mobilserande effekt för aktivisterna i ett parti och ibland 3) påverka urvalet av frågor som ledarskribenter och nyhetsjournalister väljer att bevaka.

När det gäller de olika partiernas strategier anser jag att socialdemokratiska Netroots är en bra satsning och önskar att alliansen gjort något liknande. På så sätt är jag inte lika kritisk som min vän Seved Monke. Jag kan ha sympati för Erik Laaksos önskemål att Netroots skulle få utmaningar att utveckla politik och föra diskussioner om framtiden, delvis i polemik med det egna partiet. Samtidigt måste följande konstateras. Det går bra mellan val att föra en livlig debatt inom ett parti, men det är betydligt svårare under en valrörelse. Som Johan Westerholm skriver, politik handlar om att nå en majoritet för en förändring i linje med ens egna visioner och idéer.

Det kommer dock inte förhindra mig från att då och då skriva något kritisk om dagens tillstånd, men att ständigt kritisera får aldrig ha ett egenvärde.

Tack till Seved Monke som gör reklam för evenemanget! Jar ser fram emot att träffa Fredrik Antonsson. Vad jag förstår kan Mary inte komma, men det får bli en annan gång!

4 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Skall bli trevligt att få träffa dig i egen hög person, Mark.

Mark Klamberg sa...

Det samma!

Johan Westerholm sa...

Har du bytt tideräkning? Det är maj månad och inte december....

;)

Ha det så bra, och lycka till med mötet idag.

mvh

Johan

Mark Klamberg sa...

Tack Johan,
Måste fått tillfälligt hjärnsläpp.